Úvod / Produkty / Nosné vidlice

Nosné vidlice



vidlice1Nosné vidlice jsou součástí vysokozdvižného vozíku, která je často opomíjena, protože může vypadat jako ta nejméně podstatná část. Pokud údržbu vidlic zanedbáme, hrozí velké nebezpečí. Vidlice je proto nutné pravidelně měnit. 


            

V nabídce společnosti Čemat najdou zákazníci nosné vidlice té nejvyšší kvality, stejně tak i produkty vynikajícího poměru cena/výkon. Všechny vidlice odpovídají náročným kritériím pro manipulaci s nákladem a veškerým bezpečnostním standardům. ČEMAT má, jako jediný v České republice, výhradní zastoupení na trhu nosných vidlic značky Bolzoni Auramo.


Nosné vidlice Bolzoni Auramo

Bolzoni Auramo, světový dodavatel nosných vidlic pro vysokozdvižné vozíky, působí v Evropě, Asii a Americe (se závody v Itálii, Číně a Americe). Vidlice mají díky kvalitním materiálům, pokročilým výrobním procesům a důslednému testovaní a kontrole delší životnost a nižší opotřebení. K výrobě se využívá nejmodernějších technologií pro svařování (certifikace UNI EN ISO 3834.2), testování tvrdosti nebo systému tryskání kovu, který má zajistit tvrdší povrch s delší životností. Vidlice jsou schváleny velkými výrobci průmyslových vysokozdvižných vozíků a stavebních strojů. Díky celosvětovému působení dokáže Bolzoni Auramo dodat jakékoliv vidlice nebo další přídavné zařízení v Evropě, Asii a Severní a Jižní Americe i s kvalitním servisem.

Výroba vidlic Bolzoni Auramo

vidlice4       vidlice 5

vidlice 2    vidlice 3
 

Výroba vidlic Bolzoni Auramo je vysoce automatizována a založena na systému, který dnes představuje nejmodernější technologii na světě. Ohýbání za horka v uzavřené formě snižuje vnitřní napětí materiálu a dosahuje dokonalého výsledku. 
 
To pomáhá udržovat pružnost materiálu při zvyšování jeho odolnosti. Celá délka tvarované vidlice se zahřívá (Bolzoni Auramo drží patent na cyklus tepelného zpracování). Horní a spodní patky jsou přivařeny robotickým systémem. Všechny vidlice splňují parametry norem UNI ISO 2328 a 2330.


Nosné vidlice se podle typu uchycení rozdělují dle dvou kritérií:


  • I. Dle uchycení na nosnou desku stroje
  • II. Dle tvaru a použitého materiálu vidlice


Údržba a kontrola


Obvykle naleznete tisíce dílů na vysokozdvižné vozíky v servisních dílnách firem provozujících manipulační techniku, ale zřídka náhradní vidlice, a to ani v případech kdy se jedná o provozy se stejnými vozíky. Vidlice vydrží dlouhou dobu, pokud jsou používány správně. Při pouhém pohledu na ně může nastat dojem, že nevypadají téměř vůbec opotřebovaně. Pravdou ale je, že většina vidlic je přizpůsobena vozíku typem a nosností: jsou velké a vypadají nezničitelně. Vidlice však mohou být zcela opotřebovány během každodenní práce.
 

Příklady způsobů, jak mohou být vidlice poškozeny:


Vidlice mohou být přetěžovány naložením nákladu na špici, nebo jednoduše naložením nákladu těžšího něž je nosnost vozíku
Servisy ohnou vidlice do původního tvaru, provádějí sváry, nebo vrtají otvory. Uživatelé vozíků nasazují přídavná zařízení na vozík, která neúměrně namáhají vidlice.
Vidlice jsou často používány pro otvírání dveří vagónů a shazování nákladu ven nebo jednoho nákladu z jiných nákladů. Často jsou také používány ke zdvihání nákladu rozličných tvarů a nákladů vyvážených daleko od strany vozíku. Hroty vidlic jsou často zasunovány pod jiné vozíky pro jejich zdvižení při údržbě.
Vysokozdvižné vozíky mohou narazit do sloupů nebo do zdi. Ačkoli vidlice nevypadá poškozená, může být nebezpečná pro další práci.
Kdykoli je vidlice vystavena vysokým teplotám (například během opravy), může se objevit skrytá závada.

 

Vidlice - opotřebovávající se díly


Hotové vidlice jsou natřeny. Barva je ale velmi brzy sedřena během používání. Vrchní část je seškrábána paletou spodní pak zpravidla kontaktem se zemí.
Řidiči jsou školeni k umístění vidlic co nejníže nad zem, když se pohybují bez nákladu, nebo se vracejí s nákladem. Někteří jdou ale do extrému a pohybují se s vidlicemi po zemi – tento způsob pak opotřebovává patku nebo spodní hranu vidlice a tím snižuje nosnost vidlice.
Během provozu se může spodní hrana vidlice rychle opotřebovat. Toto opotřebení nemusí být řidičem zaznamenáno, ale důsledky existují. Standarty pro míru opotřebení vidlic jsou přesně definovány. Pouze menšina řidičů ví o těchto normách, či chápe potřebu prověřování nosných vidlic.
Vidlice musí být vyřazeny z provozu v okamžiku, kdy je tloušťka u ohybu snížena o 10%. Málokdo chápe, že 10% snížení tloušťky znamená snížení nosnosti vidlice o 20%. To znamená, že bezpečnostní faktor vidlice je také snížen o 20%. Měření opotřebování není intuitivní záležitost. Mělo by být zařazeno do plánu údržby a kontrol.

Kontrola


Vidlice by měly být kontrolovány kvůli opotřebení a deformaci minimálně jednou ročně (v jednosměnném provozu). Nejlepší metodou je použití měrek na vidlice, což je druh nastavitelného měřidla, využívaný pro metodu „ projde / neprojde“.
Každá vidlice se skládá ze dvou částí – vertikální část, kde není téměř žádné opotřebení a horizontální část, což je část, která zvedá náklad a opotřebovává se.
Měrka se nejdříve nastaví na vertikální části, kde není žádné opotřebení. Tento rozměr je poté použit ke kontrole horizontální části u ohybu. Čtyři kontaktní body měrky automaticky změří míru opotřebení.
Postup: Opotřebení se nejprve změří na horizontální části. Vnitřní část měrky má dva další výstupky, které automaticky naznačují 10% snížení tloušťky. Tyto vnitřní výstupky poté posunujeme na horizontální části. Pokud měrka sklouzne v horizontální části i přes vnitřní výstupky, je vidlice opotřebována více než ustanovují bezpečnostní normy a je dále nepoužitelná. Musí být vyměněna.
Měrky jsou v ČEMATu k dispozici. Zeptejte se našich specialistů na údržbu vidlic a zajistěte pro své zařízený bezpečný a plynulý provoz.

Nosné vidlice
Pověřený obchoník: Michal Maslovský, +420 732 925 362,



Newsletter

Novinky

04.01. 2016

Novinky Camso 2016

03.05. 2013

Vstup na veletrhy